per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
11
19
87518
Original Article
نکاتی پیرامون زندگی محمد مؤمن جزائری شیرازی
Mohammad Momen bin Mohammad Qasem Jazayeri Shirazi
محمد برکت
1
مدیر مدرسه علمیه امام عصر(عج)
محمد مؤمن بن محمد قاسم جزائری شیرازی، در رجب 1074 هجری قمری در شیراز متولد شده، امّا اطلاع دقیقی از تاریخ فوت و آرامگاه وی در دست نیست، فقط میدانیم که در سال 1130 (تاریخ تألیف کتاب «خزانة الخیال») زنده بوده. محمد مؤمن نزد پدر و اساتید مبرّز شیراز علوم مختلف را فرا گرفته و از سیزده سالگی دست به قلم شده و به تألیف و تصنیف پرداخته و در طول عمر خویش بیش از 40 عنوان کتاب تألیف کرده. در سن 24 سالگی تصمیم به مهاجرت میگیرد و پس از سفر به شهرهای مختلف ایران و عراق، سرانجام به هند رفته و تا پایان عمر آنجا اقامت میکند.
Mohammad Momen bin Mohammad Qasem Jazayeri Shirazi was born in Rajab, 1074 AH in Shiraz, but there is no detailed information on his death history and tomb, we only know that he was alive in 1130 (the date of the writing of the book "Khalana al-Khayal"). Mohammad Momen has taught various sciences with his father and professors in the city of Shiraz, and has been writing and composing since the age of thirteen and has written more than 40 titles during his lifetime. At the age of 24, he decides to immigrate and, after traveling to various cities of Iran and Iraq, eventually goes to India and resides there until the end of his life.
https://www.farhangedini.ir/article_87518_8b2e9e5d05b74f2dfb3438ea50bc742a.pdf
محمد مؤمن بن محمد قاسم جزائری شیرازی
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
21
32
87519
Original Article
نقش محوری نماز در تعالی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
The central role of prayer in cultural excellence from the perspective of the Holy Qur'an
محمد شریفی
m.sharifi@umz.ac.ir
1
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
نماز، از سویی اولین، مهمترین و با اولویتترین واجبات الهی است که از زمان خلقت حضرت آدم علیه السلام وضع شد تا از این طریق، رابطهی انسانها را در تمام طول شبانه روز با خالق هستی زنده نگه دارد و عامل اصلاح رفتار، گفتار و کردار و به اصطلاح، تعالی فرهنگ آنها باشد. نماز، مقدسترین رابطهی میان خالق و مخلوق است. نماز، برترین عبادتهاست؛ اگر در درگاه خداوند پذیرفته شود، همهی عبادتهای دیگر پذیرفته خواهد شد و اگر پذیرفته نگردد، عبادتهای دیگر ارزشی ندارد. از سوی دیگر، نماز، معبر اصلی هدایت و تعالی فرهنگی و مهمترین راه فرهنگسازی الهی و یک هنرنمایی الهی است که خداوند تمام ارزشها را به نحوی در آن قرار داده است. نتایج این پژوهش که به روش توصیفی و با بررسی تحلیلی- توصیفی آیات قرآن انجام شده گویای این است که نماز با ملاحظهی آداب و شرایط آن، نقش محوری در فرهنگسازی و تعالی فرهنگی در بین انسانها و خصوصاً جوامع اسلامی دارد و در دین اسلام، همه اهداف فرهنگی از قبیل اخلاص و یکرنگی؛ تعاون و همکاری؛ ایثار و انفاق؛ جهاد و شهادت؛ امر به معروف و نهی از منکر؛ عفاف و حجاب؛ نظم و انضباط اجتماعی، برابری و برادری و همچنین فرهنگ تربیت دینی بر پایهی نماز بنا نهاده شده است.
On the one hand, prayer is the first, the most important and most important divine duty ever since the creation of Adam (pbuh), in order to keep alive the relationship of human beings all day with the creator of existence and to modify behavior, speech and deed. And so-called, their culture of excellence. Prayer is the most sacred relationship between creator and creature. Prayer is the highest worship; if accepted in the door of God, all other worship will be accepted, and if it is not accepted, other worship is worthless. On the other hand, prayer is the main thrust of cultural guidance and excellence and the most important way of divine culture and a divine performance, in which God has put all the values in some way. The results of this research, which are conducted descriptively and analytically-descriptive analyzes of Quranic verses, indicate that prayer, considering its rules and conditions, plays a pivotal role in culturalization and cultural excellence among humans and especially Islamic societies. In Islamic religion, all Cultural goals such as sincerity and co-operation; sacrifice and charity; jihad and martyrdom; the practice of good and forbidding; chastity and veil; social order and discipline; equality and fraternity as well as the culture of religious education based on prayer.
https://www.farhangedini.ir/article_87519_0c2aa50e747b63f86284c74553a38d8d.pdf
نماز
قرآن
فرهنگ
تعالی فرهنگی
Prayer
Quran
culture
Cultural Excellence
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
33
55
87520
اثبات عصمت قبل از بعثت نبیاکرم (ص) در قرآنکریم با تطبیق دیدگاه شیعه
Proof of Infallibility before the Prophet (PBUH) in the Qur'an-krim by matching Shi'a's view
مصطفی کریمی
karimi@qabas.net
1
فاطمه رضایی
f.rezaei8313@gmail.com
2
استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
دانشجوی تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
«عصمت انبیاء» زیربنای مسائل اعتقادی و کلامی است، که ضامن صحت رسالت انبیاء و کتاب آسمانی محسوب میشود. در قرآن به مسأله «عصمت انبیاء» اشاره شده؛ و از جمله ضروریترین مسائل تفسیری محسوب میشود. از نظر شیعه پیامبران حتی قبل از بعثت، معصوم از خطا بوده و ادله محکم قرآنی برای ادعای خود مطرح کردند. شیعه معتقد به عصمت پیامبران در زمان رسالتشان هستند. لذا در این مقاله با نگاهی تطبیقی بین مفسران شیعه، ادله قرآنی اثبات عصمت قبل از بعثت نبیمکرم اسلام (ص) مورد بررسی قرارگرفت؛ و نتیجه بدست آمده این شد که امامیه معتقد به عصمت مطلقه انبیاء الهی هستند، و ادله اثبات عصمت را بهگونهای مطرح کردند که شامل دوران قبل از بعثت نیز میشود. در مقاله آیاتی که شبهه عدم عصمت حضرت محمد (ص) قبل از بعثتش را بوجود آورده، طبق نظر شیعه به صورت تفسیر موضوعی-تطبیقی، مورد بررسی و تحقیق قرار داده و عصمت قبل از بعثت حضرت رسول (ص) ثابت گردید. بدین ترتیب، روش تحقیق مقاله به صورت توصیفی، تحلیلی و تفسیر موضوعی-تطبیقی خواهد بود.
"The Infallibility of the Prophets" is the basis of religious and verbal issues, which is the guarantee of the authenticity of the mission of the prophets and the celestial scriptures. In the Qur'an, the issue of "infallibility of the prophets" is referred to; and is considered one of the most essential interpretative issues. According to Shi'a, the Prophets, even before the creation, were innocent of the error and put forward a solid Qur'anic argument for their claim. Shiites believe in the infallibility of prophets at the time of their mission. Therefore, in this paper, with a comparative view of Shi'i commentators, the Qur'anic proofs, the proof of infallibility before the Prophet's believer was investigated. The result was that the Imāmī believe in the divine infallibility of the prophets, and prove the proof of infallibility to Species that include pre-existential periods. In the article of the verses which raised the doubt about the lack of infallibility of the Prophet Muhammad (PBUH) before his creation, according to the Shi'a view, a subject-comparative interpretation was investigated and infallibility was established before the Prophet's prophet (pbuh). In this way, the research method of the paper will be descriptive, analytical and subject-comparative interpretation.
https://www.farhangedini.ir/article_87520_e05a7e41c95a550e023787609829565e.pdf
عصمت
دوران قبل از بعثت
پیامبر اکرم (ص)
قرآن کریم
شیعه
تفسیر تطبیقی
Infallibility
the era before the Prophetic Prophet (pbuh)
The Holy Quran
Shiism
an adaptive interpretation
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
56
89
87522
Original Article
نقش آستان مقدس حضرت احمدابن موسیالکاظم شاهچراغ(ع) در حرکتهای اعتراضی منتهی به انقلاب اسلامی ایران از سال 1342-1357
The role of the holy holy shrine of Ahmadābn Musa al-Qazim Shahkhraq (AS) in the protest movements leading to the Islamic Revolution of Iran from 1972-1384
محمدرضا محمدجانی
1
محمد پورمنتصری
2
استادیار (عضو هیئت علمی) گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به عنوان یکی از شکوهمندترین انقلابها در سطح دنیا مطرح شده است. به روایت مورخان، حرکتهای اعتراضی منتهی به این انقلاب از سال 1342-1357 به شکل مستمر در جهات گوناگون و در شهرهای مختلف کشور ایران در جریان بوده است. شهر شیراز به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در انقلاب اسلامی ایران، شاهد اعتراضات مردمی بوده است. از سوی دیگر حرم مطهرحضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) به عنوان یک عنصر مهم مذهبی و هویتبخش در فرهنگ ایرانی-اسلامی، نه تنها درشهر شیراز بلکه در کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی شناخته شده است، به شکلی که تاثیر این مکان مقدس در رویدادهای مختلف خصوصا رویدادهای تاریخی-سیاسی ایران معاصر قابل انکار نیست. سوال ما در این تحقیق این است که آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) در حرکتهای اعتراضی منتهی به انقلاب اسلامی ایران از سال 1342-1357 چه نقشی ایفا کرده است؟ بدین منظور با استفاده از اسناد تاریخی، کتب و مقالات در این زمینه به دنبال پاسخ به این سوال بوده ایم، همچنین به منظور غنای اثر، و با توجه به کمبود منابع در برخی موارد، به مصاحبه با افراد تاثیرگذار در وقایع پرداخته ایم. نتیجه آنکه، این حرم مطهر، در آگاهی بخشی، تجمع و تهیج حرکات اعتراضی منجر به سقوط رژیم شاهنشاهی، و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش موثر داشته است و مردم شهر شیراز، حرم مطهر احمد ابن موسی(ع) را پناهگاهی امن و پایگاهی مردمی-مذهبی در جهت تحرکات سیاسی با محوریت علما برای خود دانسته و جایگاهی معتبر برای سخنرانیهای هدفمند و هماهنگی و برنامه ریزی، علیه رژیم شاهنشاهی، برشمردند. به شکلی که این حرم مطهر به عنوان مهمترین کانون تجمعات و اعتراضات مردم شهر شیراز در اعتراضات منتهی به انقلاب اسلامی ایران، در اذهان به یادگار مانده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با گردآوری به شکل کتابخانهای و مصاحبه به نگارش درآمده است.
The 1979 Islamic Revolution has been considered one of the most glorious revolutions in the world. According to historians, the protest movements leading to this revolution have been ongoing in different directions in different cities of Iran during the period from 1962 to 1975. The city of Shiraz, as one of the leading cities in the Islamic Revolution, has witnessed popular protests. On the other hand, the holy shrine of Ahmadbn Musa al-Akasham Shahkhraq (as) is recognized as an important religious and identity element in the Iranian-Islamic culture not only in Shiraz, but also in Iran and other Islamic countries, as the influence of this place Holy in different events, especially historical-political events of contemporary Iran can not be denied. Our question in this research is that the role of the holy holy shrine of Ahmad bin Moses al-Akashim Shahkhraq (as) in the protest movements leading to the Islamic Revolution of Iran from 1963 to 1962? To this end, we have sought to answer this question by using historical documents, books and articles, and in order to enrich the work, and in view of the lack of resources in some cases, we have interviewed influential people in the events. As a result, this shrine, in awareness, gathering and setting up protests, led to the collapse of the Imperial regime, and the Islamic Revolution's success has been effective, and the people of Shiraz, the holy shrine of Ahmad Ibn Musa (AS), are a safe haven and a base People-religious scholars have focused on the political movements with a focus on scholars and have a prominent place for targeted speeches and coordination and planning against the Imperial regime. In the form of this holy shrine as the most important center of gatherings and protests of the people of Shiraz in the protests leading to the Islamic Revolution of Iran, has been remembered. This research is descriptive-analytical and has been compiled in a library and interview format.
https://www.farhangedini.ir/article_87522_26d8fb2a20a349939ab4230d796591d8.pdf
آستان مقدس حضرت احمدابن موسی- شاهچراغ (ع)
انقلاب
انقلاب اسلامی ایران
The holy holy shrine of Ahmadabn Musa-Shahkrzeg (a)
Revolution
Islamic Revolution of Iran
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
90
105
87524
Original Article
آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه دوم از نظر دبیران معارف اسلامی و مشاوران مدارس
Pathology of religious education of secondary school students from Islamic schools and school counselors
سیروس محمودی
sirous1218@yahoo.com
1
استادیار (عضو هیأت علمی) دانشگاه پیام نور، گروه علوم تربیتی
هدف این پژوهش، شناسایی آسیبها و چالشهای تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه دوم از نظر دبیران معارف اسلامی و مشاوران مدارس است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی مشاوران و دبیران معارف اسلامی دوره متوسطه دوم شهر شیراز است و با روش نمونه گیری هدفمند، 12 نفر از دبیران معارف اسلامی و 9 نفر از مشاوران مدارس دخترانه و پسرانه (در سال 1397) به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از روش "مصاحبه نیمه ساختار یافته" استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد توصیفی – تفسیری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که به روز نبودن دانش دبیران معارف اسلامی و مربیان پرورشی، ناآشنایی برخی از معلمان و والدین دانشآموزان با خصوصیات دوره بلوغ، ناکافی بودن برنامههای پرورشی مدارس، تأثیر مخرب بیکاری فزاینده جوانان بر روحیه دینی دانشآموزان، وجود فقر در برخی از خانوادهها، الگو برداری نامناسب برخی از دانشآموزان از چهرههای هنری و ورزشی، ناکافی بودن امکانات تفریحی ورزشی برای دانشآموزان، تأثیر منفی برنامههای ماهواره بر تربیت دینی دانشآموزان، استفاده نامناسب از فضای مجازی، پایبند نبودن برخی از خانوادهها به آداب و رسوم دینی، نامناسب بودن اخلاق و رفتار دینی برخی از معلمان، عدم توجه محتوای درسی معارف اسلامی به نیازهای رشدی دانشآموزان، وجود اعتیاد در برخی از دانشآموزان، نمره محوری و تأکید بر حفظ مفاهیم از مهمترین چالشها و موانع تربیت دینی در دوره متوسطه دوم است.
The purpose of this study is to identify the problems and challenges of religious education of secondary school students from the viewpoint of Islamic school principals and school counselors. In this research, qualitative research method has been used. The statistical population of this study was all second-grade Islamic secondary education consultants and teachers of Shiraz. By using purposeful sampling, 12 Islamic school professors and 9 male and female school counselors (in 1397) were selected as sample. The semi-structured interview method was used to collect information. A descriptive-interpretive approach has been used to analyze the data. The results of this study showed that the lack of knowledge of the teachers of Islamic education and educators, the unfamiliarity of some teachers and parents of students with the characteristics of puberty, inadequate school education programs, the destructive effects of increasing youth unemployment on the religious morale of students, the existence of poverty in some Families, inappropriate patterns of some students from artistic and sports figures, inadequate sports recreational facilities for students, negative impact of satellite programs on religious education of students, inappropriate use of cyberspace, non-adherence of some families to religious practices, The appropriateness of the ethics and religious behavior of some teachers, the lack of attention to the content of the Islamic curriculum for the needs of students, the existence of addiction in some students, the central point and the emphasis on retaining concepts are among the most important challenges and barriers to religious education in secondary school.
https://www.farhangedini.ir/article_87524_4eb92c2e34b27e73726044ff900b0b57.pdf
religious education
Pathology
Islamic secretaries
school counselors
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
106
127
87527
Original Article
نقش روحانیت در درمان وسواس مذهبی با بهرهگیری از آموزههای اسلامی
The role of the clergy in the treatment of obsession with the use of Islamic teachings
آرش وجود
voojod.a2012@gmail.com
1
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
وسواس، همانطور که از نامش بر میآید؛ بیماری ویژهای است که ویژگی بارز آن حالت وسواس یا وسوسه انگیزی است. وسواس مذهبی، مربوط به وسواسی است که در اعمال عبادی، احکام و غیره، دامنگیر شخص میشود و نقاط مشترک بسیاری با اختلال وسواس فکری ـ عملی (OCD) دارد و اغلب به عنوان شاخه مذهبی آن، شناخته میشود. از آنجایی که آموزههای اسلامی راهکارها و دستورات پیشگرانه و درمانی جامعی در رویارویی با وسواس مذهبی دارد. ایضاً مقاله حاضر در صدد است تا به روش توصیفی و تحلیلی، شناختی روشن از نقش روحانیت معظم؛ در درمان (رفع) این نوع از وسواس با بهره گیری از آن آموزههای ارزشمند و اینکه آیا قابل درمان است یا خیر، به خوانندگان ارائه شود. بر اساس یافتههای پژوهش شخص مبتلا به این نوع وسواس؛ با استفاده از مذهب درمانی و نیز با بهره گیری از مشاورههای کارشناشان (روحانیون) مذهبی، میتواند بر مشکل اش فائق آید و از وسواس رهایی یابد. ولی چنانچه این وسواس مذهبی به شکل خیلی قوی در روح و جان شخص ریشه کند و با مذهب درمانی و مشاوره دینی، کاملاً قابل درمان نباشد؛ با یک روند درمانی تعاملی بین مذهب درمانی و کارشناش و مشاور مذهبی (روحانی) با دارو درمانی (روان پزشک) و روان درمانی (روانشناس بالینی)، قابل درمان است. و براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که؛ نقش روحانیت معظم شیعه در درمان وسواس مذهبی؛ بسیار حائز اهمّیت و ضروری ارزیابی میشود و نیز این نوع وسواس، کاملاً قابل درمان است.
Obsessive-compulsive disorder, as its name suggests, is a specific disease whose obvious characteristic is obsessive or tempting. Religious obsession is related to the obsessive-compulsive practices, ordinances, etc., which are commonplace with many obsessive-compulsive disorder (OCD) and often known as the religious branch. Since Islamic teachings have comprehensive preventive and therapeutic directions in dealing with religious obsession. The present article seeks to provide the reader with a descriptive and analytical method, a clear cognition of the role of the great clergy; in the treatment (removal) of this type of obsession using the valuable teachings and whether it is curable. According to the research findings of a person with this type of obsession, using religion and using religious scholarship advice can overcome his problem and get rid of obsession. But if this religious obsession is rooted in spirit and soul and is not fully curable with religious and religious advice, with an interactive therapeutic and therapeutic treatment and a religious adviser (psychiatrist) with medication (psychotherapy) Physician) and psychotherapy (clinical psychologist) can be cured. Based on the findings of the research, it can be concluded that the role of the Supreme Shiite clergy in the treatment of obsessive-compulsive disorder is very important and necessary, and this kind of obsession is completely curable.
https://www.farhangedini.ir/article_87527_0a5daf4a66a6875c8ee017e72ae6324a.pdf
آموزههای اسلامی
روحانیت
وسواس مذهبی
وسواس فکری ـ عملی (OCD)
درمان
Islamic teachings
clergy
religious obsession
practical obsessive-compulsive disorder (OCD)
treatment
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
128
145
87530
Original Article
نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت مسجد طراز و نهادینه سازی فرهنگ مسجدمحوری در جامعه
The role of the Islamic Revolutionary Guard Corps in constructing a mosque in Taraz and institutionalizing the culture of mosque in the society
سجاد عربی
1
دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
اهمیت و نقش مساجد در جوامع اسلامی از جمله ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و بدون شک هرچه تعداد مساجد و کاکردهای آن بیشتر باشد، فرهنگ اسلامی بیشتر جلوه مییابد و تقویت میشود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان نهادی که همواره در بالاترین سطوح تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه حضور مؤثر داشته، تاکنون سهم بسزایی در زمینه ساخت مساجد طراز و نهادینه کردن فرهنگ مسجدمحوری در جامعه و در بین جوانان و شهروندان داشته است. ساخت مساجد، اصرار بر ترویج فرهنگ مسجد و عینیت بخشیدن به کارکردهای برگرفته از مساجد، یکی از نشانههای تأثیر این نهاد مقدس در تقویت فرهنگ اسلامی برگرفته از مساجد و نهادینه کردن آن بوده است. در این مقاله تلاش میشود براساس روش توصیفی– تحلیلی و کتابخانهای، نقش سپاه پاسداران در زمینه ساخت مسجد طراز و نهادینه کردن فرهنگ مسجد در جامعه با ذکر نمونه و دلیل بررسی گردد. نتایج تحقیق نشان داده است که سپاه پاسداران از طریق زمینهسازی برای نهادیه کردن فرهنگ مسجد محوری و سهیم بودن در ساخت مساجد و تاکید همه جانبه بر این مساله، از اول انقلاب تاکنون در راستای نهادینه کردن فرهنگ مسجد طراز گام برداشته است. تطبیق وظایف و کارکردهای سپاه پاسداران با کارکردهای مساجد، رابطه دوسویه و تکاملی میان آنها را نشان میدهد.
The importance and role of mosques in Islamic societies, including Iran, is not covered by anyone, and no doubt, the more the number of mosques and mosques are, the more Islamic culture will be enhanced and strengthened. The Islamic Revolutionary Guards Corps (IRGC), as an institution that has always been at the highest levels of strengthening Islamic culture in the community, has so far contributed to the construction of mosques and the establishment of a mosque culture in society and among the youth and citizens. The construction of mosques, the insistence on promoting the culture of the mosque and the objectification of the functions of the mosques, is one of the hallmarks of the influence of this holy institution on strengthening Islamic culture from the mosques and institutionalizing it. In this paper, the role of the Revolutionary Guard Corps in constructing the mosque Taraz and the institutionalization of the mosque's culture in society should be examined based on the descriptive-analytical and library methodology. The results of the research have shown that the Revolutionary Guard has taken steps to institutionalize the culture of the mosque of Taraz through the establishment of the central mosque culture and the participation in the construction of the mosques and the comprehensive emphasis on this issue since the beginning of the revolution. The implementation of the duties and functions of the Revolutionary Guards with the functions of the mosques shows the two-way and evolutionary relationship between them.
https://www.farhangedini.ir/article_87530_a07a3015070e10d74f6b9cf6f2d9378e.pdf
مسجد
سپاه پاسدارن
مسجدمحوری
فرهنگ اسلامی
mosque
Revolutionary Guard
Mosadjemohory
Islamic Culture
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
146
165
87533
Original Article
واکاوی و تبیین سازههای تأثیرگذار بر جلب مشارکت نوجوانان به بسیج مساجد مورد مطالعه: پایگاه بسیج مسجد امام حسین (ع) شهرستان جهرم
Exploring and Explaining Effective Structures on Involving Teenagers' Participation in the Basement of Mosques Under Study: Basij Basement of Imam Hossein Mosque in Jahrom
مهدی رحمانیان کوشککی
1
سعید کوشکی جهرمی
2
سعید دائمی جهرمی
3
احسان شعبانپور حقیقی
4
دکترای جغرافیا، مدرس سازمانی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)- دانشکده شهید مطهری بسیج، تهران، ایران.
دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، استان فارس، ایران
فوق لیسانس جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، استان فارس، ایران
دانشجوی دکترای جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، استان فارس، ایران
مطالعهی حاضر با هدف واکاوی سازههای تأثیرگذار بر جلب مشارکت نوجوانان به بسیج مساجد در شهرستان جهرم انجام پذیرفته است. این تحقیق به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده، که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر، دربردارندهی 475 نفر از نوجوانان در محدودهی سنی 13 الی 17 سال در پایگاه بسیج مسجد امام حسین (ع) شهرستان جهرم میباشند (475=N). حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 163 نفر به دست آمد (163=n). ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن به وسیلهی جمعی از متخصصان تأیید گردید. همچنین، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر 833/0 برآورد گردید. نتایج حاصل از آزمون رتبهای فریدمن حکایت از آن دارد میانگین رتبهای عوامل سازمانی و مدیریتی، برنامههای فرهنگی ـ تربیتی، برنامههای اجتماعی و خانواده با جلب مشارکت نوجوانان به بسیج مساجد، در سطح یک درصد تفاوت معنیداری وجود دارد و این سازهها به ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین بر اساس بخش دیگری از یافتههای تحقیق بین سازههای، برنامههای فرهنگی ـ تربیتی (455/0=r)، اجتماعی (356/0=r) و عوامل سازمانی و مدیریتی (827/0=r) با جلب مشارکت نوجوانان به بسیج مساجد همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. در ضمن، بین متغیر نگرش خانواده (111/0=r) با جلب مشارکت نوجوانان به بسیج مساجد همبستگی مثبت و معنیداری مشاهده نگردید. از جمله یافتههای جالب به دست آمده در این مطالعه، همبستگی منفی و معنیدار بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانوار (367/0-=r) با جلب مشارکت نوجوانان به بسیج مساجد بود. همچنین، نتایج حاصله از رگرسیون چند متغیرهی همزمان نشان داد که سازههای سازمانی و مدیریتی، برنامههای فرهنگی ـ تربیتی، برنامههای اجتماعی و خانواده به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار، در مجموع توانایی تبیین 6/69 درصد از تغییرات جلب مشارکت نوجوانان را به پایگاه بسیج در مسجد امام حسین (ع) شهرستان جهرم بر عهده داشتهاند. بیشترین تغییرات از جلب مشارکت نوجوانان با مقدار بتای به دست آمدهی 840/0 مربوط به سازهی سازمانی و مدیریتی در پایگاه بسیج مسجد امام حسین (ع) شهرستان جهرم مشاهده گردید. در پایان، بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی ارائه گردید.
The present study was conducted to investigate the influential structures for attracting youth participation to mobilize mosques in Jahrom city. The purpose of this research is to investigate the applied research and in terms of controlling the variables, a descriptive-correlational method has been applied. The statistical population of the present study included 475 adolescents ranging in age from 13 to 17 years old at the base of the Masjed Imam Hossein Basin in Jahrom city (N = 475). The sample size was obtained from Bartlett et al., 163 (n = 163). The data gathering tool was a questionnaire whose validity was confirmed by a group of experts. Also, for determining the reliability of different parts, Cronbach's alpha coefficients were used, which was estimated to be 833/0. The results of Friedman rank test indicate that the mean of organizational and managerial factors, educational programs, social and family programs with involvement of adolescents to mobilize mosques has a significant difference at 1% level, and these structures ranked first to first Fourth. Also, according to another part of the findings of the research among the structures, educational programs (r = 0.445), social (r = 0.356) and organizational and managerial factors (r = 0.827), involving youth participation in the mobilization of the mosques There is a positive and significant correlation. Meanwhile, there was no positive and significant correlation between family attitude (r = 111/0) and involvement of adolescents in mobilization of mosques. Among the interesting findings in this study, there was a negative and significant correlation between the household economic and social base (r = -0.367) with the involvement of adolescents in mobilizing mosques. Also, results of simultaneous multivariate regression showed that organizational and managerial structures, educational programs, social programs and family as the most important influential factors respectively, in total, were able to explain 69.6% of changes in attracting adolescents' participation to the base Basij in the mosque of Imam Hussein (AS) in the city of Jahrom. The most significant changes in the participation rate of adolescents with a beta value of 0.840 belonged to the organizational and managerial structure of the Basij mosque of Imam Hossein (AS) in Jahrom city. Finally, based on the results, suggestions were made.
https://www.farhangedini.ir/article_87533_530368c2716f606cbceb3cd7fea4947d.pdf
مسجد
جلب مشارکت
بسیج
مسجد امام حسین (ع)
شهرستان جهرم
mosque
participation
Basij
Imam Hussein Mosque
Jahrom City
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
166
179
87535
Original Article
مدل سازی معادلات ساختاری نقش مسجد طراز بر کاهش طلاق با استفاده از نرم افزار EQS
Structural Equation Modeling The role of Taraz mosque on divorce reduction using EQS software
اسماعیل پولادی
espoolady@gmail.com
1
پروانه بیاتی
2
دکتری جامعه شناسی فرهنگی
دکتری جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران
مساجد از صدر اسلام تا کنون نقش مؤثری در عرصههای مختلف زندگی مسلمانان و به خصوص مردم ایران ایفا کردهاند. از این رو در این تحقیق به بررسی نقش مسجد طراز بر کاهش طلاق پرداخته شده است. این تحقیق بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش، تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق زوجین شهرستان فراشبند که طبق سرشماری سال 1395 تعداد آنان 10692 زوج میباشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 372 زوج برای حجم نمونه برآورد گردید. یافتههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS24 نشان داد که رابطه معنادار و مستقیمی بین متغیرهای مستقل نقش مسجد طراز در تربیت افراد، نقش مسجد طراز در تحقق امنیت فردی و نقش مسجد طراز در جامعه پذیری و اجتماعی کردن افراد با متغیر وابسته کاهش طلاق وجود دارد. بررسی رگرسیون چندگانه هم نشان داد که مقدار ضریب تعیین متغیرهای مستقل تحقیق، تغییرات متغیر وابسته کاهش طلاق را تبیین میکند. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار EQS با بررسی وضعیت شاخصهای نیکویی برازش، قابل قبول بودن مدل معادله ساختاری را نشان داد.
Since the beginning of Islam, mosques have played an important role in the various fields of life of Muslims, especially the Iranian people. Therefore, in this research, the role of the Taraz mosque on the reduction of divorce has been studied. This research is based on the purpose of applied research and is based on the nature and method of survey research. The statistical population of this research is couples in Farashband city, which according to the census of 1395 there are 10692 couples. Using the Cochran formula, 372 couples were estimated for sample size. Findings of the research using SPSS24 software showed that there is a significant and direct relationship between the independent variables of the role of the mosque Taraz in the education of individuals, the role of the mosque Taraz in the realization of individual security and the role of the mosque Taraz in socializing and socializing with the dependent variable of divorce reduction. . Multiple regression analysis also showed that the value of the coefficient of determination of the independent variables of the research explains the changes in the dependent variable of divorce reduction. Also, data analysis using structural equation modeling from EQS software showed the acceptability of the structural equation model by examining the status of good fit indexes.
https://www.farhangedini.ir/article_87535_61d9d2af4a58066f18c0f913cd2811fd.pdf
مسجد طراز
تربیت اخلاقی و ایمانی
امنیت فردی
جامعه پذیری
کاهش طلاق
Taraz mosque
moral education and faith
Individual Security
Socialization
divorce reduction
per
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)
رهیافت فرهنگ دینی
2588-7475
2645-4742
2018-11-22
01
3
180
195
87536
Original Article
طراحی مدل وزنی ارزیابی مسجد طراز انقلاب با رویکرد فازی
Designing a Weighted Model for Assessing the Revolutionary Tzar Mosque with a Fuzzy Approach
حامد معزّی
1
مهران مرادی
2
افشین امیری
3
دانش آموخته دکتری مدیریت
دانش آموخته مهندسی شیمی
دانش آموخته مهندسی برق
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل وزنی ارزیابی مسجد طراز انقلاب به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و از نوع مطالعات اکتشافی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، گروهی از خبرگان دانشگاهی و اجرایی بودند که وجه مشترک آنها تسلط و آگاهی کامل به مفهوم مسجد طراز انقلاب بود. گفتنی است که در فرآیند انتخاب این گروه خبره، از روش "نمونه برداری قضاوتی" استفاده شد. بر این اساس، گروهی 15 نفره از خبرگان انتخاب و در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار اصلی جمع آوری دادهها در این تحقیق، پرسشنامههایی بود که بنا به اهداف مختلف طراحی گردید و در میان جامعه آماری مورد نظر توزیع شد. گفتنی است که در این تحقیق، پرسشنامه اول با هدف شناسایی شاخصهای مسجد طراز انقلاب بهصورت باز طراحی گردید، پرسشنامه دوم با هدف غربالگری و دسته بندی شاخصهای شناسایی شده به صورت بسته و بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت تنظیم شد، و نهایتاً پرسشنامه سوم با هدف تعیین اوزان شاخصها و بهصورت مقایسات زوجی طراحی گردید. بعد از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها و جمع آوری دادهها، انجام تجزیه و تحلیلهای لازمه از طریق نرم افزارهای اس. پی. اس. اس، متلب و اکسل در دستور کار قرار گرفت. در این فرآیند، آنالیزهایی همچون آزمون تی (t)، آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی به انجام رسید. نتایج تحقیق منجر به شناسایی 3 دسته شاخص اصلی (شاخصهای استراتژیک، شاخصهای مربوط به ارتباطات بیرونی و حمایتهای اجتماعی، و نهایتاً شاخصهای مربوط به منابع انسانی و ارتباطات داخلی) و 20 شاخص فرعی گردید و وزن آنها تعیین شد. در پایان تحقیق نیز، بر اساس نتایج حاصله، ابزار ارزیابی مسجد طراز انقلاب پیشنهاد گردید.
The present study aimed at achieving a weighted model of the evaluation of the Revolutionary Tzar Mosque. In terms of its purpose, this research is in terms of survey approach and exploratory studies. The statistical population of the present study was a group of academic and executive experts who shared their mastery and complete awareness of the concept of the mosque of revolution. It should be noted that in the process of selecting this expert group, the "judgment sampling" method was used. Accordingly, a team of 15 experts was selected and participated in the research. The main tools for collecting data in this research were questionnaires designed for different purposes and distributed among the statistical population. It should be noted that in this research, the first questionnaire was designed with the aim of identifying the indicators of the Revolutionary Maszai mosque. A second questionnaire was designed with the aim of screening and categorizing the identified indicators in a closed and based on the Likert scale five options, and finally the third questionnaire The purpose of determining the weights of indicators was designed in a pairwise comparison. After distributing and collecting the questionnaires and collecting data, performing the necessary analysis through the software. P. S S, MATLAB and Excel are on the agenda. In this process, analyzes such as t-test, Kolmogorov-Smirnov test, exploratory factor analysis, and fuzzy hierarchical process analysis were performed. The results of the study led to identifying three categories of main indicators (strategic indicators, external communication indicators and social support, and finally indicators related to human resources and internal communication) and 20 sub indicators and their weight was determined. At the end of the research, based on the results, a tool for evaluating the Revolutionary Mosque was proposed.
https://www.farhangedini.ir/article_87536_f3a0fe888ace885b8c4d6a313eed5bd4.pdf
مسجد طراز انقلاب
ابزار ارزیابی
Revolutionary mosque
assessment tool