آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502620190823A Look at the Virtues and Manners of Prophet Ahmad ibn Musa (AS)جستاری در فضائل و مناقب حضرت احمد بن موسی(ع)724118518FAفاطمه معتمدلنگرودیدانشجوی دکتری و مدرس مدعو گروه معارف دانشگاه علوم پزشکیJournal Article20191020Studying the fruitful lives of the Imams and their Imams and recognizing their political and cultural course is essential for human society to take steps towards attaining a holistic model of human well-being and good fortune by attaining the behaviors and attitudes of these nobles. In this regard, in this study, the life of Ahmad ibn Musa (AS) from the children of Imam Musa Kazem (AS) and Imam Reza's brother (AS) is examined and explored in order to reconsider his political and cultural course in the great Islamic civilization. Recognized by the importance of the Ahlul-Beit family. Therefore, in view of their influence on the promotion of Islamic culture, it is necessary to explain the policies outlined by the owners of historical and reference books. This descriptive-analytical research seeks to explain the virtues and the context of Ahmad bin Musa (AS) and its place in the development of Shiite culture in Islamic civilization. The findings of the research are based on the fact that Ahmad bin Musa (AS) took a fundamental step in explaining the Imamate of Ali ibn Musa al-Reza (AS) by utilizing the Imamate School of his father and brother and by arresting those in need to spread benevolent school of Ahl al-Bayt. As well as fighting deviant currents to play a role in spreading pure Shiite culture in Islamic society, it took effective steps.بررسی و بازشناسی فضایل و مناقب ائمه و امامزادگان<sup>(ع)</sup>، از ضروریات جامعۀ بشری است تا با دستیابی به رفتارها و منش این بزرگواران در جهت وصول به الگویی جامع برای سعادت و نیک فرجامی انسانها گامی پیموده شود. در همین راستا، در این پژوهش سیر زندگی حضرت احمدبنموسی<sup>(ع) </sup>از فرزندان امام موسی کاظم<sup>(ع) </sup>و برادر امام رضا<sup>(ع) </sup>مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته تا با بازخوانی فضائل و مناقب ایشان نقش وی در گسترۀ تمدن عظیم اسلامی بازشناخته شود. از این رو، نظر به تأثیرگذاری ایشان بر ارتقای فرهنگ اسلامی، تبیین خط مشیهای ترسیم شده توسط صاحبان کتب تاریخی و رجالی را دارای ضرورت میگرداند. این پژوهش به شیوۀ توصیفی - تحلیلی به دنبال تبیین فضائل و مناقب احمدبن موسی<sup>(ع) </sup>و جایگاه ایشان در توسعه فرهنگ شیعی در تمدن اسلامی است. یافتههای پژوهش مبتنی بر آن است که احمدبنموسی<sup>(ع) </sup>با دارا بودن فضائل و مناقب اخلاقی و نسَبی بسیار، با بهره مندی از مکتب امامت پدر و برادر بزرگوارشان در تبیین جایگاه امامت علی بن موسی الرضا<sup>(ع) </sup>گامی اساسی برداشت و با دستگیری از نیازمندان در جهت اشاعۀ مکتب خیرخواهی اهل بیت<sup>(ع) </sup>و مبارزه با جریانهای انحرافی به ایفای نقش در جهت اشاعۀ فرهنگ ناب شیعی در جامعۀ اسلامی گامهای مؤثری برداشتند.https://www.farhangedini.ir/article_118518_93cb87a1fd9695214b99820ecd25d270.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502620190823The image of the Prophet (peace be upon him) and the position of his family in the mirror of Nodbeسیمای پیامبر(ص) و جایگاه اهل بیت ایشان(ع) در آیینه دعای ندبه2540118519FAمحبوبه سرمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرسکاوس روحی برندقدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20191207دعای ندبه یکی از دعاهای پرمحتوا و دارای مضامین عالیه در زمینه امامشناسی و ولایت است. این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی محتوای دعای ندبه به بررسی سیمای پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) ایشان در این دعا پرداخته است و به این نتیجه دست یافته است که دعای ندبه دارای نظم و ترتیب دقیقی است که با حمد و صلوات الهی شروع میشود، بعد از آن به موضوع انبیای الهی اشاره نموده و از ارسال رسولان یعنی از آدم تا خاتم سخن به میان میآورد و پس از طرح نقش تاریخی انبیایی که از آنها سخن گفته، ما را متوجه نقش تاریخی حضرت محمد (ص) نموده و در همین راستا از جانشینی بلافصل حضرت علی (ع) و نیز جایگاه ویژه اهل بیت بحث میکند که دقت در مطالب والای این دعا ما را متوجه سرنوشت جامعه بدون توجه به جایگاه هدایتی اهل بیت در طی کردن مسیر هدایت می کند.دعای ندبه یکی از دعاهای پرمحتوا و دارای مضامین عالیه در زمینه امامشناسی و ولایت است. این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی، به تبیین سیمای پیامبر اکرم و اهلبیت ایشان در دعای ندبه پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که دعای ندبه دارای نظم و ترتیب دقیقی است که با حمد و صلوات الهی شروع میشود، بعد از آن به موضوع انبیای الهی اشاره میشود و از ارسال رسولان یعنی از آدم تا خاتم سخن به میان میآید و پس از بیان نقش تاریخی انبیایی که از آنها نام میبرد، ما را متوجه نقش تاریخی حضرت محمد<sup>(ص) </sup>نموده و در همین راستا از جانشینی بلافصل حضرت علی<sup>(ع) </sup>و نیز جایگاه ویژه اهلبیت بحث میکند. دقت در مطالب والای این دعا ما را متوجه سرنوشت جامعة بیتوجه به جایگاه اهلبیت در طی کردن مسیر هدایت میکند.https://www.farhangedini.ir/article_118519_1cf4fdcecab272edd9dcc7e514eca2d7.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502620190823Investigating the causes of the influence of Islamic culture on obscenity and ways to deal with itبررسی علل تأثیرپذیری فرهنگ جامعه اسلامی از اباحهگری و راههای مقابله با آن4158118520FAمیلاد اسدیکارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی کرمانشاهسید معصوم حسینیعضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آملJournal Article20200530Abaha means to consider permissible or permissible an illegitimate act in the society. Its origins are in the West, and its foundations are based on schools such as humanism and liberalism. Their goal is to eliminate God-centeredness in society and replace human-centeredness and absolute freedom with material and worldly goals. The influence of Western culture in the field of practice and instrumental opinion is in line with achieving the goals of capitalism and superior profit. From the past until now, the Westerners have been trying to achieve their goals and ideals in the Islamic society in various ways by relying on different tools. This article seeks to address this issue in a descriptive-analytical way and in library studies. The current of obscenity is one of the new intellectual tools of the West in influencing the culture of the Islamic society. The pathology of Islamic culture from this current is a good way to deal with it and the culture is not affected by it. اباحه به معنای مباح شمردن یا جایز دانستن یک عمل نامشروع بهصورت مشروع در جامعه است. خاستگاه آن در غرب است و مبانی آن را مکاتبی چون اومانیسم و لیبرالیسم بنا نهادند. هدف آنان از راه انداختن این جریان، حذف خدامحوری در جامعه و جایگزینی انسانمحوری و آزادی مطلق با اهداف مادّی و دنیوی است. تأثیرگذار بودن فرهنگ غرب در حوزه عمل و نظر ابزاری در راستای دستیابی به اهداف سرمایهداری و سود برتر است. غربیها از گذشته تاکنون به شیوههای گوناگون با متمسّک شدن به ابزارهای مختلف درصدد تحقق اهداف و آرمانهای خود در جامعه اسلامی بودهاند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به دنبال پرداختن به این موضوع است که، جریان اباحهگری یکی از ابزارهای نوین فکری غرب در تأثیرگذاری بر فرهنگ جامعه اسلامی است. آسیبشناسی فرهنگ اسلامی از این جریان روش مناسبی برای مقابله با آن و عدم تأثیرپذیری فرهنگ از آن است.https://www.farhangedini.ir/article_118520_2e6e510a8287bc00a8aa41409f2d0766.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502620190823Explaining the soft warfare system and the principles governing soft war officersتبیین نظام مقابله با جنگ نرم و اصول حاکم بر افسران جنگ نرم5988118521FAاحسان سلیمانیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباساحمد ملکیدکتری مدیریت بازرگانی-تکنولوژی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانJournal Article20200216With the victory of the Islamic Revolution, the world of arrogance that once faced a new and unprecedented discourse has taken action against all kinds of methods to stop the trajectory of its growing movement. It was then that in international support the longest war in the 20th century was waged against the Islamic Revolution, but at the end of this hard war, the Iranian revolution had become a huge tree, Therefore , soft methods were adopted to deal with it. This article first introduces the necessity and necessity of understanding the enemy Khamenei, according to the political thought of Imam, the doctrine of soft war and the principles governing the commanders, officers and soldiers of the soft war to fight in this arena, and according to the opinions of the pundits, review the conceptual pattern of this confrontation. It is suggested that the formation of a supreme council of soft war, like the formation of a war of war at the time of sacred defense,The passage of legislation in this respect by the parliament and the strengthening of the intellectual and scholarly cells, the jihadi and the formation of diplomatic missions at different levels of the country. this paper has been developed in a descriptive - analytical research method and has been used to collect data required from books and articles contained in libraries.با پیروزی انقلاب اسلامی، دنیای استکبار که به یکباره با گفتمانی جدید و بی سابقه مواجه شده بود به انواع و اقسام روشها برای متوقف کردن سیر حرکت رو به رشد آن، اقدام ورزید. پس از آن بود که در حمایتی بین المللی طولانیترین جنگ قرن بیستم را علیه انقلاب اسلامی به راه انداختند، اما در پایان این جنگ سخت، نهال انقلاب ایران به درختی تناور تبدیل شد که از این پس روشهای نرم برای رویارویی با آن در پیش گرفته شد. این مقاله در ابتدا ضرورت و لزوم دشمن شناسی را مطرح نموده و سپس به بیان تغییر رویکرد دشمنان ایران از برخورد سخت به جنگ نرم پرداخته و در نهایت در راستای تبیین نظام مقابله با جنگ نرم با توجه به اندیشه سیاسی امام خامنهای<sup>(مدظله)</sup>، دکترین جنگ نرم و محورهایی از اصول حاکم بر فرماندهان، افسران و سربازان جنگ نرم را برای پیکار در این عرصه مورد ملاحظه قرار میدهد و با توجه به نقطه نظرات صاحب نظران، به مرور الگوی مفهومی این تقابل میپردازد و پیشنهاداتی چون تشکیل شورای عالی جنگ نرم همانند تشکیل ستاد جنگ در زمان دفاع مقدس، ورود مجلس شورای اسلامی و قانون گذاری در این حوزه و تقویت هستههای فکری و علمی، جهادی و تشکیل هیئتهای اندیشه ورز در سطوح مختلف کشور را مطرح میکند. این مقاله با شیوه پژوهشی توصیفی- تحلیلی تدوین شده و در گردآوری اطلاعات مورد نیاز از کتب و مقالات موجود در کتابخانهها استفاده شده است.https://www.farhangedini.ir/article_118521_58c8bc1b980de3eb052fd8d6e837c52e.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502620190823The Interpretation of the Alawite Golden Rule in the Revival of the Culture of Peace through the Poetry of Persian Poetsترجمان قاعدهی زرین علوی در احیای فرهنگ صلح از دریچهی اشعار شاعران پارسی زبان89114118522FAفرشته صفاریدانش آموخته کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری000000028298401xJournal Article20200305Peace and friendship are one of the most important and fundamental unifying principles in society. One of the defined tasks of sovereignty in the human system is to secure, safeguard and strengthen the peace infrastructure in society. One of the foundations of unity in society is the establishment of fairness and justice, whose intelligent and rational implementation among the different classes and classes of society is a guarantee of lasting, dynamic and profound peace and security; In social interactions, there is an increase in the popularity of one another and, as a result, the foundation of peace in society. At a glance, one who is bound to seek and think differently in his social interactions has been an important and influential element in the process, unknowingly joining the process of peace and security. In our scriptures and literature we have in various ways deepened and consolidated the principles and principles of reconciliation and mediation among individuals of particular interest, reflecting the inescapable fact that Islam has always been a advocate of peace and friendship and of conflict. And the fight was on. The purpose of this descriptive-analytical study is to take a look at one of the most important passages of the letter of Nahj al-Balagha, 31 known as the Golden Rule, and its manifestation in Iranian poets' poetry. Is.صلح و دوستی یکی از مهمترین و بنیادیترین مبانی وحدتبخش در جامعه است. از وظایف تعریفشدهی حاکمیت در نظام بشری، تأمین، حراست و تقویت زیرساختهای صلح در جامعه است. یکی از مبادی وحدتآفرین در جامعه برقراری انصاف و عدالت است که اجرای هوشمندانه و منطقی آن در میان اقشار و طبقات گوناگون جامعه ضمان برقراری صلح و امنیتی پایدار، پویا و عمیق است؛ بهبیاندیگر یکی از ثمرات و دستاوردهای اجرای انصاف در تعاملات اجتماعی رشد و افزایش میزان محبوبیت افراد در میان یکدیگر و بهتبع آن زمینهسازی صلح و آرامش در جامعه است. در یک نگاه کلی آنکس که در تعاملات اجتماعی خویش به دیگر خواهی و دیگراندیشی ملزم باشد در این فرآیند عنصری مهم و تأثیرگذار بوده که ناخودآگاه به جریان صلح گرایی و امنیت خواهی پیوسته است. در کتب آسمانی و ادبیات ارزشی ما به طرق گوناگون به تعمیق و تحکیم اصول و مبانی مصالحه و مؤانسه بین افراد عنایتی خاص صورت پذیرفته است که این امر حاکی از این حقیقت اجتنابناپذیر است که اسلام همواره مدافع صلح و دوستی بوده و از منازعه و پیکار رویگردان بودهاست. هدف این پژوهش نیز که با شیوهی تحلیلی- توصیفی انجامگرفته است نگاهی به یکی از مهمترین فرازهای نامهی 31 نهجالبلاغه- که بهقاعدهی زرین شهرت یافته - و تجلی آن در اشعار شاعران ایرانزمین است. بهطورکلی میتوان گفت ماحصل مقالهی حاضر آن است که قاعدهی مذکور تحت عنوان یک قاعده فرازمانی و مکانی انسان را در یک چالش بزرگ با خویش قرار میدهد. نیرویی که او را وادار به خودشناسی و دیگرشناسی و بهتبع آن رعایت اصل احترام به وجدان و اجرای عدالت فرا میخواند. تلاش فرهنگی ادبای این سرزمین در نهادینهسازی قاعدهی زرین نیز از نیمهی دوم قرن سوم تا عهد حاضر ساری و جاری بوده و الفاظ و فحوای کلام آنان گواهی بر این ادعاست.https://www.farhangedini.ir/article_118522_62009a3361e8e812f45330c19df16df2.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502620190823مطالعه ی توصیفی معماری آرامگاه های عصر تیموریمطالعهی توصیفی معماری آرامگاههای عصر تیموری116136118523FAالهه ابراهیمیدانش آموخته کارشناس ارشد تاریخ و تمدن دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200427آرامگاهها درمعماری و فرهنگ ایران از جایگاه ویژهای برخوردارند. یکی از اعصاری که در زمینه ساخت و ایجاد تزیینات آرامگاهها قابل توجه است عصر تیموری میباشد. دوران حکومت تیموریان یکی از درخشانترین ادوار تمدن اسلامی و دوران اعتلای هنر و معماری محسوب میشود. سبک اصلی معماری تیموری در محدودهی مثلثی بین سه شهر مشهد، سمرقند و هرات شکوفا شد که بناهای هرات شباهت بیشتری به بناهای خراسان امروز دارد و شاید بتوان آنها را پلی میان ماوراءالنهر و مرکز ایران دانست. آرامگاههای خانوادگی و نیز بناهایی که بر قبور شخصیتهای سیاسی و علمی این دوره ساخته شده به نوعی نمایانگر سبک معماری آن همچون سردرها و گنبدهای مرتفع و پیازی شکل و نیز تزینات زیبا با غلبه رنگ لاجوردی است که چشم هر بینندهای را به خود جلب میکند. افزون بر این بناها، مساجد و مدارسی نیز متصل و گاه در همجواری آرامگاهها ساخته میشد که معماری این بخش از مجموعه آثار نیز قابل تحسین است. مجموعه مقابری همچون شاه زنده، گور امیر و نیز زیارتگاههایی که بر قبور شیخ احمد جامی، ابوبکر تایبادی و ... ساخته شدند از زیباترین ابنیه آرامگاهی این دوره به شمار میروند. در این پژوهش به روش کتابخانهای و شیوه توصیفی به بررسی موردی معماری و تزیینات آرامگاههای عصر تیموری پرداخته شده است. .آرامگاهها در معماری و فرهنگ ایران از جایگاه ویژهای برخوردارند. یکی از اعصاری که در زمینه ساخت و ایجاد تزیینات آرامگاهها قابل توجه است عصر تیموری میباشد. دوران حکومت تیموریان یکی از درخشانترین ادوار تمدن اسلامی و دوران اعتلای هنر و معماری محسوب میشود. سبک اصلی معماری تیموری در محدودهی مثلثی بین سه شهر مشهد، سمرقند و هرات شکوفا شد که بناهای هرات شباهت بیشتری به بناهای خراسان امروز دارد و شاید بتوان آنها را پلی میان ماوراءالنهر و مرکز ایران دانست. آرامگاههای خانوادگی و نیز بناهایی که بر قبور شخصیتهای سیاسی و علمی این دوره ساخته شده به نوعی نمایانگر سبک معماری آن همچون سردرها و گنبدهای مرتفع و پیازی شکل و نیز تزئینات زیبا با غلبه رنگ لاجوردی است که چشم هر بینندهای را به خود جلب میکند. افزون بر این بناها، مساجد و مدارسی نیز متصل و گاه در همجواری آرامگاهها ساخته میشد که معماری این بخش از مجموعه آثار نیز قابل تحسین است. مجموعه مقابری همچون شاه زنده، گور امیر و نیز زیارتگاههایی که بر قبور شیخ احمد جامی، ابوبکر تایبادی و ... ساخته شدند از زیباترین ابنیه آرامگاهی این دوره به شمار میروند. در این پژوهش به روش کتابخانهای و شیوه توصیفی به بررسی موردی معماری و تزیینات آرامگاههای عصر تیموری پرداخته شده است.https://www.farhangedini.ir/article_118523_3904c5d457dc42d664357c8f93436c53.pdf