آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502820200220Instances of rights in Islam within Razavi cultureمصادیقی از حقوق دین اسلام در فرهنگ رضوی730120873FAمرتضی رحیمیدانشیار دانشگاه شیراز دانشکده الهیات و معارف اسلامی بخش علوم قرآن و فقهJournal Article20200906Razavi culture has considered some legal rights for the religion of Islam as well as human rights. These rights are the need for loyalty, the removal of doubts, the mansion of worship etc. which following them is necessary. Utilization of the concept of right for religion is different from its application for human beings; because these rights cannot be removed in contrast with human rights. Accordingly, some jurists have called them rulings. The objective of present study, being carried out descriptively and analytically, is to build a culture for Islam through declaring some instances of Islamic rights and encourage Muslims to follow them practically. The findings of this research showed that due to necessity of believing to the prophecy, divine prophets, books and their temples should be respected. Observance of the rights of the heavenly religions creates joy, empathy and peace among the people and is very effective in reducing or eliminating violence. The significance of introducing beautiful religion of Islam is one of its rights which attracts other to Islam. Showing a harsh face of Islam causes apostasy and de-religionization. Muslims can show and defend the wonderful face of religion with their prejudice and nice behaviors. Imams in general and Imam Reza (AS) especially, are the real owners and protectors of Islam as a religion, and we should go to them to get the real face of religion.<strong> </strong>فرهنگ رضوی در کنار حقوق انسان ها برای دین اسلام حقوقی همچون: لزوم وفاداری، رفع شبهات، عمارت عبادتگاه و... برشمرده و رعایت آنها را ضروری دانسته است. کاربرد کلمه حق درباره دین با کاربرد آن در مورد انسان متفاوت می باشد، زیرا حقوق مزبور بر خلاف حقوق انسان، قابل اسقاط نیستند، از همین روی برخی از فقها آن ها را احکام نامیده اند. هدف از پژوهش حاضر که با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است آن میباشد که با بیان نمونه هایی از حقوق دین اسلام، فرهنگ سازی نموده و به رعایت عملی آن ها تشویق کند. از این پژوهش برمی آید که با توجه به لزوم ایمان به نبوت، پیامبران آسمانی، کتب و معابد آنها مورد احترام هستند؛ رعایت حقوق ادیان آسمانی موجب ایجاد نشاط، همدلی و آرامش بین مردم بوده و در کاهش، یا از بین بردن خشونت بسیار مؤثر است. ضرورت زیبا معرفی شدن دین اسلام، که از جمله حقوق آن می باشد، موجب جذب دیگران به اسلام می گردد و نشان دادن چهره خشن از دین اسلام دین گریزی و دین زدگی را موجب میشود، مسلمانان می توانند با رفتارهای زیبای خود چهره زیبایی از دین نمایش دهند و از آن دفاع کنند. ائمه(ع) از جمله امام رضا(ع) برپای دارندگان و محافظان واقعی دین هستند، لذا برای دریافت چهره واقعی دین باید به ایشان مراجعه شود.https://www.farhangedini.ir/article_120873_d79c847e1c7241351cfa3825b279f263.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502820200220The Role of the Arbaeen Walk in the Realization of New Islamic Civilization Emphasizing on the Orders of the Supreme Leaderنقش پیادهروی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)3158120874FAلاله افتخاریاستادیار دانشگاه شاهد، دکترای تخصصی علوم قرآن و حدیثJournal Article20200814The world is moving rapidly towards a different future from today, and all the efforts of arrogance and powers of the world are aimed at providing a model of civilization for the countries of the world. On the other hand, comprehensive, complete and universal programs of Islam lead mankind to a brilliant and dynamic civilization. Therefore, in the speeches of the Supreme Leader, the new Islamic civilization and the necessity of providing the groundwork for it are constantly mentioned. On the other hand, the Arbaeen Walk depicts a part of the ideal society and new Islamic civilization every year and proves the effectiveness of religious and revelatory doctrines. Therefore, this article not only intends to enumerate the characteristics of Islamic civilization and how to achieve it, but also to adapt this to the characteristics and capacities of Arbaeen Hosseini using the speeches of the Supreme Leader and to investigate this phenomenon as a gateway and entrance to the new Islamic civilization. This study with descriptive-documentary research method and using library resources seeks to answer this question that according to the orders of the Supreme Leader how Arbaeen Walk can be a model and bed for a new Islamic civilization.جهان با سرعت بهسوی آیندهای متفاوت از امروز پیش میرود و تمام تلاش استکبار و قدرتهای جهان در راستای ارائه الگوی تمدن برای کشورهای جهان است. از سویی برنامههای جامع، کامل و فراگیر دین مبین اسلام، بشر را بهسوی تمدنی درخشان و پویا سوق میدهد. لذا در سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیوسته از تمدن نوین اسلامی و ضرورت بسترسازی برای آن یاد میشود. از دگر سو پیادهروی اربعین، هرساله بخشی از جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی را به تصویر کشیده و کارآمدی آموزههای دینی و وحیانی را اثبات میکند. لذا این مقاله بر آن است تا ضمن برشمردن ویژگیهای تمدن اسلامی و نحوه دستیابی به آن، با بهرهگیری از سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این مورد را با ویژگیها و ظرفیتهای پیادهروی اربعین حسینی(ع) انطباق دهد و این پدیده را بهعنوان دروازه و مدخلی برای تمدن نوین اسلامی بررسی کند. این پژوهش با روش توصیفی-اسنادی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای در پی پاسخ به این سؤال است که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیادهروی اربعین چگونه میتواند الگو و بستری برای تمدن نوین اسلامی باشد؟https://www.farhangedini.ir/article_120874_0ed38910dbd29dd3c7072632fc291dbb.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502820200220Holy soil (Torbat)
Anthropological study of theTorbat of Hazrat Seyyed al-Shohada from birth to deathبررسی مردم شناختی تُربَت(خاک مقدس) از زاد تا مرگ مطالعه موردی تُربَت حضرت سیدالشهدا(ع)5982120875FAفریده مجیدی خامنهاستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگریJournal Article20200826Abstract<br /> Holy soil that also called Torbat is brought from around place that belongs to Imam Hussein(AS) holy shrine or any other holy lands. The sanctity of these places is due to an important event that took place there. Objects that belong to holy place are also sacred, such as rosaries and mohr-e namaz or water that are brought from there. Some of objects are made of holy soil and are used in different ceremonies and rites like passage rites from birth to death,. They also used to protect people from evil eyes, recovering and healing. This study is to find the role of holy soil or Torbat in a daily life of Tehran residence and also a comparative review to find similarities and differences of using holy soil in passage rites of different points. The method of study is documentary and library study alongside In-depth observation and interview with the participants.این نوشتار نگاهی است به نقش تربت پاک حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) در زندگی روزمره و مناسک گذار از زاد تا مرگ؛ خاک مقدس که بدان تربت نیز میگویند به معنی مطلق خاک و به معنای خاص، خاکی است که از حوالی مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا، امام حسین(ع) میآورند. همچنین به هر خاک مقدس مطهری اطلاق میشود. اماکن مقدسه از آن روی مقدساند که واقعهای در آنها رخ داده، یا ممکن است رخ بدهد{مانند شهادت امام حسین(ع)}، ماهیت آنها وابسته به انجام شعایر و آیینهاست و به تبع آن اشیایی که به نوعی به آن مکان مقدس ارتباط مییابند و استفاده از آنها، مانند مهر و تسبیح و آب تربت که از خاک متبرک کربلا تهیه می شوند، این تبرک و تقدس و امید به آینده بهتر را نوید میدهند. بررسی حاضر با روش کتابخانهای و مطالعه اسناد و کتب در خصوص مراسم گذار ( از زاد تا مرگ) بهمنظور جمعآوری اطلاعات در میان شیعیان انجام پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که تربت امام حسین(ع) معنایی فراتر از آنچه در عالم واقع وجود دارد را با خود حمل میکند، و در مراسم و مناسک گذار( تولد، ازدواج و مرگ)، شفای بیماران و امید به بهبودی آنها، مصون و محفوظ ماندن از بلایا و... مورد استفاده قرار میگیرد و عاملی در بازتولید تقدس اماکن مذهبی در پهنه باورها و مناسک شیعی است.https://www.farhangedini.ir/article_120875_1986d9fc93668486a57c6b5b528aedf7.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502820200220بررسی جامعه شناختی ترجیحات انجام نذر
در زائران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)بررسی جامعه شناختی ترجیحات انجام نذر در زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)8396120876FAمحمدرضا امانیکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمیندا مرحمتیکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیرازمحمد زندیکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازJournal Article20201024نذر کردن از دیرباز جایگاه مهمی در بین اقشار مختلف جامعه دینی ایران داشته و این سنت هنوز هم معتقدان و علاقمندان بسیاری دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ترجیحات انجام نذر و عوامل جمعیتشناختی مرتبط با آن در زائران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) بود. بدین منظور تعداد 135 نفر (97 نفر زن با میانگین سنی 31/35 سال و 38 نفر مرد با میانگین سنی 38/40 سال) از زائران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) که در آذرماه 1397 به قصد زیارت به آن آستان مقدس مشرف شده بودند، با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جلب رضایت، پرسشنامه محقق ساخته 13 گویهای را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون خیدو و آزمون تی مستقل) حاکی از آن بود که 7/86 درصد زائران دست کم یک بار نذر انجام دادهاند. مهمترین ترجیحات زائران برای نذر، شامل صدقه و انفاق برای مستمندان و ایتام، نذر ذبح حیوانات و تقسیم آن بین مستمندان، نذر اهدا قرآن کریم و کتب ادعیه و نذر برای امور عام المنفعه (توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی) بود. از بین متغیرهای جمعیتشناختی، تنها وضعیت تأهل با ترجیحات نذر ارتباط داشت و افراد متأهل بیشتر به نذر کردن راغب بودند. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادهایی در جهت ترویج فرهنگ نذر و استفاده بهینه از نذورات ارائه شد.نذر کردن از دیرباز جایگاه مهمی در بین اقشار مختلف جامعه دینی ایران داشته و این سنت هنوز هم علاقمندان بسیاری دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی جامعه شناختی ترجیحات انجام نذر در زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) بود. بدین منظور تعداد 135 نفر (97 نفر زن با میانگین سنی 31/35 سال و 38 نفر مرد با میانگین سنی 38/40 سال) از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) که در آذرماه 1397 به قصد زیارت به آن آستان مقدس مشرف شده بودند، با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جلب رضایت، پرسشنامه محقق ساخته 13 گویهای را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون خیدو و آزمون تی مستقل) حاکی از آن بود که 7/86 درصد زائران دست کم یک بار نذر انجام دادهاند. مهمترین ترجیحات زائران برای نذر، شامل صدقه و انفاق برای مستمندان و ایتام، نذر ذبح حیوانات و تقسیم آن بین مستمندان، نذر اهدا قرآن کریم و کتب ادعیه و نذر برای امور عام المنفعه (توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی) بود. از بین متغیرهای جمعیتشناختی، تنها وضعیت تأهل با ترجیحات نذر ارتباط داشت و افراد متأهل بیشتر به نذر کردن راغب بودند. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادهایی در جهت ترویج فرهنگ نذر و استفاده بهینه از نذورات ارائه شد.https://www.farhangedini.ir/article_120876_3e24c5c3fc12c6a37b68af8105635b58.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502820200220The moral and scientific virtues of Hazrat Ayatollah Haj Agha Mohsen Araki (Iraqi) from the point of view of Shiite elders and juristsفضائل اخلاقی و علمی حضرت آیت الله حاج آقا محسن اراکی(عراقی) از دیدگاه بزرگان و فقهای شیعه97122120877FAرضا تاج آبادیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزیمهدی فراهانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزیJournal Article20200606Analyzing the circumstances of that era requires a detailed discussion that is beyond the scope of this official's discourse, but it is worth mentioning that in those years when the central government was weak and the freedom and constitutional movements, the Taliban knew this. Hajj Agha Mohsen, with his wisdom, was engaged in the education of students who each dared to promote the correct religion of Jafari.<br /> Haj Agha Mohsen, despite his great wealth and busy schedule, spent most of the year teaching and debating in such a way that his classes outside of jurisprudence, outside the principles, and outside of his travels were never closed. Although he held the positions of judge and trustee of the religious affairs of the people of Arak, he was active in both the fields of science and practice by carefully considering his duties. His discussion with the Khorasani cleric testifies to Haj Agha Mohsen's strong influence on the rational sciences. This debate has taken place on a fundamental issue, and the Khorasani clergyman, who was himself a master of the art of principles, and the controversy with him in this art has given the other side nothing but shame, but the discussion with Haj Agha Mohsen lasted for hours. And this is a sign of the gentleness of Haj Agha Mohsen in the science of principles.هدف از ارائه این مقاله تبیین جایگاه علمی، دینی و اجتماعی آیت الله حاج آقا محسن عراقی از دیدگاه عالمان دینی میباشد. این مقاله به صورت مروری، اسنادی و کتابخانهای انجام شده است. بدون تردید، حاج آقا محسن اراکی (عراقی) در جامعه آن روز ایران، یکی از بزرگ پرچمداران حوزه شریعت و مذهب بود و در آن هرج و مرج عقیدتی و فکری، حوزه علمیه تحت ریاست او بدون تعطیلی به فعالیت خود ادامه میداد. حاج آقا محسن اراکی با وجود ثروت فراوان و مشغلههای زیاد در تدبیر اموال، بیشتر ایام سال به تدریس و مباحثه مشغول بود به گونهای که کلاسهای خارج فقه، خارج اصول و خارج اسفار ایشان هیچگاه تعطیل نمیشد. با اینکه مناصب قضاوت و تصدی امور شرعی اهل اراک را داشت، با دقت نظر در انجام وظیفه، در هر دو حوزه علم و عمل فعال بود. مباحثهی وی با آخوند خراسانی گواه بر احاطه قوی حاج آقا محسن بر علوم عقلی دارد. مرحوم حاج آقا محسن اراکی یکی از بزرگترین مشوقان طلاب علوم دینی بودهاند و همیشه علما و طلاب را مورد احترام خاص قرار میدادند. حوزه درس ایشان موجب شده بود علما و طلابی از شهرهای نزدیک و منطقه عراق عجم در درس ایشان حاضر شوند. اکثر آقایان علمایی که در ادوار مختلف درحوزه تدریس ایشان حضور داشتهاند اهل فضل و اجتهاد بودهاند.https://www.farhangedini.ir/article_120877_6f49719bdef62b9d8e4585ed5b550bfe.pdfآستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)رهیافت فرهنگ دینی2588-747502820200220Recognition of the inscriptions of a Safavid building in Shiraz (Case study: Khan School)بازشناسی کتیبههای یک بنای صفوی در شیراز؛ نمونه موردی: مدرسه خان123143120878FAمحمدرضا احمدیپژوهشگر حوزه گردشگری شیرازفاطمه هواییکارشناس مدیریت جهانگردیJournal Article20200703Before the advent of Islam, inscriptions were generally written in the heart of the mountains and on large stone beds, and mostly recorded and recorded historical events, actions and honors of kings and rulers, but after Islam, inscriptions on buildings They were hired and their situation changed. The use of inscriptions in Islamic architecture has been a sign of the religious beliefs of artists of each period. Khan School is located in Shiraz as a very important building left over from the Safavid period. What makes this school more famous than other schools in the city is its architecture and especially its beautiful inscriptions. Although this school has suffered a lot of destruction and restoration in different periods from Safavid times and many of the main tiles of the building have been destroyed, but the restored inscriptions are also unique in their kind. The purpose of this article is to review the inscriptions of Khan School in terms of subject and content, which have been less studied in other sources, and the research method has been based on library and field visits. The results of this research show that the subject of the inscriptions of this school, in addition to Quranic verses, includes prayers, hadiths and the names of old and new scribes, which have not been worked on in any of the previous researches.<span lang="FA">پیش از ظهور اسلام، کتیبهها عموماً در دل کوهها و بر روی تخت سنگهای بزرگ نگارش مییافتند و بیشتر جنبه ثبت و ضبط رویدادهای تاریخی، اقدامات و افتخارات پادشاهان و حکمرانان را بر عهده داشتند اما بعد از اسلام کتیبهها در بناها به کار گرفته شد و وضعیت آنها تغییر کرد. به کارگیری کتیبهها در معماری اسلامی نشانهای جهت بیان عقاید دینی و مذهبی هنرمندان هر دوره بوده است. مدرسه خان به عنوان یک بنای بسیار مهم باقی مانده از دوره صفوی در شهر شیراز قرار دارد. آن چه این مدرسه را نسبت به مدارس دیگر این شهر معروف کرده، معماری و به ویژه کتیبههای زیبای آن است. هر چند این مدرسه در ادوار مختلف از صفوی تا به حال دچار تخریبها و مرمتهای زیادی شده و بسیاری از کاشیکاریهای اصلی بنا از بین رفته اما کتیبههای مرمت شده نیز در نوع خود بینظیر است. هدف از انجام این مقاله بررسی کتیبههای مدرسه خان از لحاظ موضوع و محتوا می باشد که در منابع دیگر کمتر مورد بررسی قرار گرفته و روش پژوهش نیز بر اساس کتابخانهای و بازدید میدانی صورت گرفته است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد موضوع کتیبههای این مدرسه علاوه بر آیات قرآنی، شامل مناجات نامه، احادیث و نام کاتبان قدیم و جدید می باشد که در هیچ یک از پژوهشهای پیشین کار نشده و در آخر مقاله به صورت جدول دسته بندی شده است.</span>https://www.farhangedini.ir/article_120878_4a5f5485cc818ef1e38c137f0788feb0.pdf