@article { author = {saffari, fereshte}, title = {The Interpretation of the Alawite Golden Rule in the Revival of the Culture of Peace through the Poetry of Persian Poets}, journal = {Religious culture approach}, volume = {02}, number = {6}, pages = {89-114}, year = {2019}, publisher = {The Holy Shrine of Shahecheragh}, issn = {2588-7475}, eissn = {2645-4742}, doi = {}, abstract = {Peace and friendship are one of the most important and fundamental unifying principles in society. One of the defined tasks of sovereignty in the human system is to secure, safeguard and strengthen the peace infrastructure in society. One of the foundations of unity in society is the establishment of fairness and justice, whose intelligent and rational implementation among the different classes and classes of society is a guarantee of lasting, dynamic and profound peace and security; In social interactions, there is an increase in the popularity of one another and, as a result, the foundation of peace in society. At a glance, one who is bound to seek and think differently in his social interactions has been an important and influential element in the process, unknowingly joining the process of peace and security. In our scriptures and literature we have in various ways deepened and consolidated the principles and principles of reconciliation and mediation among individuals of particular interest, reflecting the inescapable fact that Islam has always been a advocate of peace and friendship and of conflict. And the fight was on. The purpose of this descriptive-analytical study is to take a look at one of the most important passages of the letter of Nahj al-Balagha, 31 known as the Golden Rule, and its manifestation in Iranian poets' poetry. Is.}, keywords = {: Golden Rule,Peace,poems,Persian Poets}, title_fa = {ترجمان قاعده‏ی زرین علوی در احیای فرهنگ صلح از دریچه‏ی اشعار شاعران پارسی‏ زبان}, abstract_fa = {صلح و دوستی یکی از مهم‏ترین و بنیادی‏ترین مبانی وحدت‏بخش در جامعه است. از وظایف تعریف‏شده‏ی حاکمیت در نظام بشری، تأمین، حراست و تقویت زیر‏ساخت‏های صلح در جامعه است. یکی از مبادی وحدت‏آفرین در جامعه برقراری انصاف و عدالت است که اجرای هوشمندانه و منطقی آن در میان اقشار و طبقات گوناگون جامعه ضمان برقراری صلح و امنیتی پایدار، پویا و عمیق است؛ به‌بیان‌دیگر یکی از ثمرات و دستاورد‏های اجرای انصاف در تعاملات اجتماعی رشد و افزایش میزان محبوبیت افراد در میان یکدیگر و به‌تبع آن زمینه‏سازی صلح و آرامش در جامعه است. در یک نگاه کلی آن‏کس که در تعاملات اجتماعی خویش به دیگر خواهی و دیگر‏اندیشی ملزم باشد در این فرآیند عنصری مهم و تأثیرگذار بوده که نا‏خودآگاه به جریان صلح گرایی و امنیت خواهی پیوسته است. در کتب آسمانی و ادبیات ارزشی ما به طرق گوناگون به تعمیق و تحکیم اصول و مبانی مصالحه و مؤانسه بین افراد عنایتی خاص صورت پذیرفته است که این امر حاکی از این حقیقت اجتناب‏ناپذیر است که اسلام همواره مدافع صلح و دوستی بوده و از منازعه و پیکار روی‏گردان بوده‏است. هدف این پژوهش نیز که با شیوه‏ی تحلیلی- توصیفی انجام‌گرفته است نگاهی به یکی از مهم‏ترین فراز‏های نامه‏ی 31 نهج‌البلاغه- که به‌قاعده‌ی زرین شهرت یافته - و تجلی آن در اشعار شاعران ایران‌زمین است. به‌طورکلی می‏توان گفت ما‏‏حصل مقاله‏ی حاضر آن است که قاعده‏ی مذکور تحت عنوان یک قاعده فرازمانی و مکانی انسان را در یک چالش بزرگ با خویش قرار می‏دهد. نیرویی که او را وادار به خود‏شناسی و دیگر‏شناسی و به‌تبع آن رعایت اصل احترام به وجدان و اجرای عدالت فرا می‌خواند. تلاش فرهنگی ادبای این سرزمین در نهادینه‌سازی قاعده‏ی زرین نیز از نیمه‏ی دوم قرن سوم تا عهد حاضر ساری و جاری بوده و الفاظ و فحوای کلام آنان گواهی بر این ادعاست.}, keywords_fa = {قاعده‏ی زرین,صلح,اشعار,شاعران پارسی ‏گوی}, url = {https://www.farhangedini.ir/article_118522.html}, eprint = {https://www.farhangedini.ir/article_118522_62009a3361e8e812f45330c19df16df2.pdf} }