2
طلبه سطح سه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حضرت ولی عصر(عج) کرمانشاه،
3
استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
روحانیت در طول تاریخ جایگاه و نقش بسیار مهم و ویژهای در تربیت دینی و ارزشی و حتی سوادآموزی داشته است و همواره نسبت به نظام دینی و ارزشی و تبیین مصالح و مبارزه با مفاسد اجتماعی در صف اول مجاهدت و تلاش علمی و عملی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تربیتی روحانیت در نظارت اجتماعی، ارتقاء فرهنگ دینی، تبیین مصالح و مفاسد اجتماعی است. در پژوهش حاضر از روش بررسی اسنادی در جمعآوری اطلاعات و از روش توصیفی_تحلیلی در تحلیل اطلاعات استفاده شده است. این مقاله ضمن ریشهیابی عوامل فساد، راهکارهای مؤثری در کاهش مفاسد اجتماعی ارائه میدهد و محور اصلی بحث را بر اهمیت و نحوه اثرگذاری روحانیان و حوزویان قرار داده است. شناخت صحیح ریشههای فساد و بررسی ابعاد مختلف و گستره اثرگذاری آن، بهترین راه مقابله با این پدیده خطرناک است. تقویت تقوا و خودکنترلی و همچنین تقویت نظارت اجتماعی دو راه مؤثر برای کنترل و کاهش مفاسد اجتماعی است که در این زمینه از استعدادهای حوزه و روحانیان به خوبی میتوان بهره گرفت تا با هدایت و دستگیری معنوی و تقویت بنیه فرهنگی و اخلاقی، برای رسیدن به جامعهای مطلوب، نقش مؤثر خود را ایفا نمایند.
کافی موسوی, اباذر, رضازاده, مریم, & شیروانی شیری, علی. (1399). نقش تربیتی و هدایتگری روحانیت در نظارت اجتماعی، ارتقاء فرهنگ دینی، تبیین مصالح و مفاسد اجتماعی. رهیافت فرهنگ دینی, 3(9), 7-30.
MLA
اباذر کافی موسوی; مریم رضازاده; علی شیروانی شیری. "نقش تربیتی و هدایتگری روحانیت در نظارت اجتماعی، ارتقاء فرهنگ دینی، تبیین مصالح و مفاسد اجتماعی". رهیافت فرهنگ دینی, 3, 9, 1399, 7-30.
HARVARD
کافی موسوی, اباذر, رضازاده, مریم, شیروانی شیری, علی. (1399). 'نقش تربیتی و هدایتگری روحانیت در نظارت اجتماعی، ارتقاء فرهنگ دینی، تبیین مصالح و مفاسد اجتماعی', رهیافت فرهنگ دینی, 3(9), pp. 7-30.
VANCOUVER
کافی موسوی, اباذر, رضازاده, مریم, شیروانی شیری, علی. نقش تربیتی و هدایتگری روحانیت در نظارت اجتماعی، ارتقاء فرهنگ دینی، تبیین مصالح و مفاسد اجتماعی. رهیافت فرهنگ دینی, 1399; 3(9): 7-30.